Waarom we dit doen
Hoe logisch bovenstaande tekst ons ook in de oren klinkt, het is niet de werkelijkheid in veel zorginstellingen. Die interactie en verbinding tussen zorgvrager en zorgverlener is daar ver te zoeken. Hoe komt dat?
In 2012 is Christian Plakké (de grondlegger van BproCare) de zorgmarkt ingestapt. Hij verbaasde zich over de rigide manier waarop in de zorg een zorgoproep (alarm) werd gegeven. Bij een alarm stond er op een DECT toestel alleen een nummer en geen naam. Er werd laat opgenomen of de telefoon bleef rinkelen. Gevolg: de bewoner weet niet of hij gehoord is en belt nog een keer. Ook kan de zorgmedewerker van een afstand niet inschatten of het nu om een ernstige hulpvraag gaat of een glaasje water. Hij zal eerst naar de bewoner moeten toelopen om daar achter te komen. Dit kost tijd én de bewoner voelt zich onzeker in afwachting van hulp. Christian vroeg zich toen hetzelfde af als wat u nu denkt: waarom communiceren we in de zorg in hemelsnaam op deze manier?
Ons doel: de regie teruggeven aan de bewoner en zorgmedewerker
BproCare is opgericht met maar één doel voor ogen: de regie teruggeven aan de mensen die zorg nodig hebben én willen geven. Christian: “Het liefst willen we dat iedere bewoner een buddy of familielid heeft die 24/7 bij ze is en roept als er hulp nodig is of even de gordijnen voor ze open doet. Maar die is er niet. Wij zijn gaan kijken (en voelen) hoe we die ‘buddy’ het beste kunnen vervangen met behulp van techniek. Een communicatietool die intuïtief in gebruik is, interactie mogelijk maakt en veel voorkomende handelingen kan automatiseren. 80% van alle zorginstellingen maakt nog steeds gebruik van verouderde techniek en analoge systemen. Waarom? Omdat het jaren geleden nou eenmaal zo aangelegd is door de grote namen in de installatiebranche. Alles werd bekeken vanuit de techniek. Niet vanuit de mens.”
Een Zorg Communicatie Platform dat levens verandert
BproCare doet het dus anders dan de rest. En dat zijn ze niet gewend in deze markt. Techniek en ICT zijn onze basis, maar de focus ligt op de communicatie en interactie tussen bewoner en zorgmedewerker. Wat er nodig was bestond nog niet, dus zijn we het zelf gaan maken. Hieruit is ons Zorg Communicatie Platform ontstaan. Een platform waar we levens mee veranderen. Klinkt zwaar? Is het ook. We komen mensen tegen die al 5 jaar lang ‘opgesloten’ zitten. Die niet kunnen communiceren door een beperking of ziekte. Die mensen zien we na de implementatie van ons Zorg Communicatie Platform opbloeien en veranderen. Want dat gebeurt er met je als je eindelijk weer echt contact kunt maken met de mensen om je heen.
Waar willen we naartoe?
We zijn ooit gestart in de zware, specialistische zorg en zijn vervolgens doorgegroeid naar ouderenzorg en de psychiatrie. Inmiddels passen we onze systemen ook toe in ziekenhuizen en bij particulieren. Vooral deze laatste groep zal steeds groter worden. In de aankomende jaren blijven we langer thuis wonen, komt er een tekort aan thuiszorgmedewerkers en zal het aantal mantelzorgers groeien. Eenzaamheid, verwaarlozing en stress liggen dan op de loer. Dat willen we voorkomen door onze oplossingen ook voor particulieren zo toepasbaar mogelijk te maken.
In de toekomst willen wij zoveel mogelijk zorgvragers weer de regie in handen geven. Zodat ze niet langer opgesloten zitten, zodat ze gezien en gehoord worden, zodat ze dagelijks de vraag gesteld kunnen krijgen: Hoe gaat het met je? En het belangrijkste, dat ze daarop kunnen reageren. Want dat contact, dat maakt ons meer mens.
Hoe komt het dat al onze klanten tevreden zijn?
Elke fundamentele keuze in ons Zorg Communicatie Platform is gebaseerd op deze vier vragen: is het te bouwen, is het te onderhouden, is het stabiel en ondersteunen we hiermee echt het zorgproces? Met als speerpunt: gebruiksvriendelijkheid. Voor zowel de bewoner als zorgmedewerker. En daar zijn we in geslaagd: in slechts een paar dagen is ons systeem in de organisatie geïmplementeerd en binnen 30 minuten werkt iedere medewerker geheel zelfstandig met het intuïtieve systeem. De grootste verandering? Vanaf dag 1 brengt het rust in de organisatie. De bewoner kan zijn exacte zorgvraag doorgeven en de zorgmedewerker kan veel sneller interpreteren en reageren. Er is weer grip op het zorgproces.